Hurtownia internetowa, oprogramowanie hurtowni internetowej

Hurtownia internetowa, oprogramowanie hurtowni internetowej

Systemy sklepów internetowych licznie oferowane na rynku przez firmy informatyczne umożliwiają sprawne zarządzanie witryną zakupową. Jeżeli sklep sprzedaje asortyment, który faktycznie posiada lub gdy sprzedawca samodzielnie uzupełnia swoje „zapasy”, wystarczy na bieżąco uaktualniać w systemie to, co w danym momencie mamy w „magazynie”. Nie jest to trudne. Budujemy początkową bazę produktów, a kiedy klienci dokonują zakupów, automatycznie zmieniany jest aktualny stan asortymentu. W przypadku dostaw dodajemy nowe produkty i dzięki temu odwiedzający sklep widzą co oraz opcjonalnie w jakiej ilości w danej chwili mamy do zaoferowania.

Jednak działają również sklepy, które nie posiadają własnego magazynu i zaopatrują się w towar w miarę spływu zamówień. Sklepy takie korzystają z zaopatrzenia jednej lub kilku hurtowni. W takim wypadku hurtownia daje sklepowi wykaz oferowanych produktów, jaki udostępniany jest klientom. Najlepiej wytłumaczyć to na konkretnym przykładzie. Klient zamawia towar w sklepie internetowym. Właściciel sklepu (lub pracownik sklepu) kontaktuje się z hurtownią, aby dowiedzieć się, czy ta aktualnie posiada zamówiony produkt (hurtownia zaopatruje wiele sklepów, więc asortyment na bieżąco się zmienia). Jeżeli produkt jest dostępny w hurtowni, wysyłany zostaje do sklepu internetowego, by ten mógł wysłać przedmiot do swojego klienta. W przypadku, gdy produktu nie ma aktualnie w hurtowni, właściciel sklepu dowiaduje się od jej pracowników, kiedy znowu będzie możliwość zamówienia produktu, kolejno kontaktuje się z klientem (który go zamówił), aby dowiedzieć się, czy ten poczeka na zamówienie. Jeżeli pomimo czasu oczekiwania, klient wyrazi chęć zamówienia produktu, właściciel musi ponownie skontaktować się z hurtownią, aby poprosić o rezerwację produktu i wysłanie go do sklepu, gdy pojawi się w magazynach.

Już na „pierwszy rzut oka” widać, że kontakt w formie „tradycyjnej” pomiędzy hurtownią i jej partnerami jest mało efektywny, charakteryzuje się powolnym przepływem informacji oraz niesie za sobą ryzyko częstych pomyłek (szczególnie, gdy zamówień jest dużo). Zanim sklep dodzwoni się do hurtowni, a ta sprawdzi, czy posiada zamawiane produkty i wyśle je do sklepu, może minąć nawet kilka dni. A przecież towar trzeba jeszcze wysłać do klienta.

Takie niedociągnięcia mogą wpływać na niezadowolenie zniecierpliwionych czekaniem klientów oraz na kiepską opinię o naszym sklepie. Zakupy robione w Internecie mają przecież z założenia być szybko realizowane, co w przypadku braku dobrego przepływu informacji pomiędzy hurtownią i sklepem jest niestety niemożliwe.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, stworzyliśmy kompleksowe rozwiązanie, a mianowicie hurtownię internetową opartą o program sklepu internetowego AptusShop, której system pozwala zautomatyzować proces bieżącej aktualizacji oferty hurtowni (asortymentu, jaki w danym momencie posiada hurtownia) przesyłanej wszystkim sklepom, z jakimi współpracuje.

Jak to działa? Hurtownia internetowa posiada bazę produktów, które oferuje, wraz ze zdjęciami, opisami, charakterystyką, cenami, które zgodnie z umową udostępnia sklepom internetowym. Oczywiście hurtownia może również zaopatrywać sklepy tradycyjne, które nie sprzedają w Internecie, ale w taki sam sposób jak sklepy internetowe korzystają z magazynów hurtowni.

Założeniem hurtowni internetowej działającej w oparciu o AptusShop jest to, że na bieżąco przekazuje ona swoim kontrahentom aktualną ofertę (posiadane produkty, ich ceny, opisy, itp.), a oni korzystając z udostępnionej bazy produktów, dokonują sprzedaży poprzez swoje sklepy internetowe bez konieczności magazynowania towaru.

Dzięki wymianie danych za pomocą protokołu SOAP możliwe jest nie tylko pobieranie „katalogów” z produktami przez sklepy (lub wysyłanie ich przez hurtownię do sklepów). Jako właściciele sklepów możemy także na bieżąco zamawiać towary oraz je rezerwować na określony czas w hurtowni. Możliwość rezerwacji przydaje się np. w sytuacji, gdy klient robi zamówienie przez sklep internetowy, wybierając opcję płatności przelewem. Wówczas rezerwacja towaru obejmuje czas do momentu zaksięgowania wpłaty klienta na koncie właściciela sklepu internetowego, czyli do chwili upewnienia się o realizacji transakcji.

Proces zakupu towaru przez klienta wygląda w następujący sposób. Klient zamawia towar przez sklep internetowy, zamówienie to automatycznie przesyłane jest do hurtowni, z którą współpracuje sklep. Przesyłka trafia z hurtowni do sklepu a następnie za jego pośrednictwem – do klienta końcowego czyli zamawiającego w sklepie.

Hurtownia internetowa może współpracować z wieloma sklepami internetowymi, dlatego konieczne jest bieżące uaktualnianie dostępności asortymentu. Przesył danych do sklepów umożliwia protokół SOAP, dzięki któremu przepływ informacji i zamówienia odbywają się w sposób automatyczny.

Oczywiście również sklepy internetowe mogą korzystać z oferty wielu hurtowni, które dostarczają im różnorodny asortyment. Wyobraźmy sobie sytuację, w której klient robi zamówienie w sklepie internetowym na kilka produktów (przykładowo na pięć różnych rzeczy). Dwie z zamówionych rzeczy są w posiadaniu hurtowni X, jedna jest z hurtowni Y, a jeszcze dwie inne z hurtowni Z. Ze sklepu internetowego automatycznie wysyłane jest zamówienie do wszystkich trzech hurtowni na wybrane przez klienta produkty. Hurtownie, o ile mają aktualnie w posiadaniu zamówione produkty, wysyłają je do sklepu internetowego. Ten całość wysyła do klienta.

Może zdarzyć się jednak tak, że w hurtowni X będzie dostępny tylko jeden z zamówionych produktów, a w hurtowni Y nie będzie aktualnie dostępnego produktu, jaki wybrał klient. Wówczas hurtownie automatycznie odsyłają do sklepu informacje o dostępności produktów wraz z wiadomością, kiedy te ewentualnie pojawią się na stanie. Reszta zamówienia zostaje zarezerwowana w hurtowniach do czasu podjęcia decyzji o zrealizowaniu go. Sklep internetowy ma za zadanie skontaktować się z klientem, który ma prawo podjąć decyzję, czy chce zrealizować niepełne zamówienie, czy woli poczekać na uzupełnienie asortymentu przez sklep lub całkowicie zrezygnować z zamówienia. Nie trudno wyobrazić sobie, o ile bardziej skomplikowałby się cały proces, gdyby nie system hurtowni, automatycznie aktualizujący dostępność asortymentu.

Oczywiście zarówno sklepy, jak i hurtownie współpracować mogą z wieloma różnymi kontrahentami. Dlatego tak ważne jest bieżące aktualizowanie dostępnego asortymentu oraz możliwość rezerwowania produktów. Dzięki systemowi hurtowni internetowej AptusShop nie ma już mowy o błędach popełnianych często przez ludzi przy składanych zamówieniach czy długim okresie oczekiwania na zamówione produkty. Wszystkie transakcje odbywają się szybko, sprawnie, a dzięki zautomatyzowaniu systemu zamówień możliwa jest współpraca hurtowni internetowej z wieloma sklepami i jednocześnie współpraca sklepów z wieloma hurtowniami.


Powyższy opis prosimy traktować wyłącznie jako wstępną propozycję funkcjonalności, która wymaga doprecyzowania. Jeżeli są Państwo zainteresowani wdrożeniem oprogramowania hurtowni internetowej, prosimy o kontakt w celu określenia Państwa dokładnych potrzeb.


Chcesz otworzyć sklep? Dobrze trafiłeś!

Skontaktuj się z nami lub wypełnij formularz kontaktowy - oddzwonimy!

  • 40-950 Katowice, Pl. Grunwaldzki 8-10 , IV p.
  • Nasze biuro czynne jest od poniedziałku do piątku
    w godzinach od 8:30 do 17:00
Zamów demo sklepu AptusShop!×
Oferujemy możliwość bezpłatnego zapoznania się z funkcjonalnością sklepu internetowego AptusShop przez okres 3 tygodni. Bez żadnych zobowiązań z Twojej strony uruchomimy w pełni działający sklep wraz z panelem administracyjnym pod testowym adresem.