Kto szuka, ten (niekoniecznie) znajdzie – cz. 1

Kto szuka, ten (niekoniecznie) znajdzie

Mechanizm wyszukiwania w sklepie internetowym wydaje się tak oczywisty, że nie ma o czym pisać. Założenie jest proste – klient wpisuje nazwę produktu, jaki go interesuje, a oprogramowanie sklepu wyświetla mu w wynikach wyszukiwania listę produktów o pasujących nazwach. To jednak sprawdza się tylko w niektórych przypadkach, gdy klient nie tylko zna dokładną nazwę poszukiwanego przedmiotu, ale dodatkowo nazwa ta jest powszechnie obowiązująca i administrator sklepu wpisał ją w tym samym brzmieniu. Zwykle jednak sytuacja jest dużo bardziej skomplikowana.

Priorytety wyszukiwania

Przyjmijmy, że klient sklepu internetowego AptusShop ze sprzętem RTV szuka telewizora. Nie wie jeszcze jaki dokładnie to ma być model, ale przyjął kilka założeń, mianowicie chciałby duży, płaski telewizor, najlepiej LED, jednej z wiodących marek. Nie ma zatem szans, żeby w wyszukiwarce sklepowej wpisał nazwę konkretnego produktu, wpisze raczej coś w rodzaju „Telewizor LED”, albo „Telewizor LED duży ekran”. Gdyby w sklepie zastosowany został prymitywny mechanizm działający wg zasad opisanych we wstępie, w wynikach wyszukiwania nic by się nie pojawiło, chociaż w sklepie byłyby tysiące telewizorów – żaden bowiem nie będzie się nazywał „Telewizor LED duży ekran”. Trzeba zatem przyjąć co najmniej dwa dodatkowe założenia: po pierwsze nie każdy wyraz wpisany do wyszukiwarki musi znajdować się w nazwie produktu oraz fraza wpisywana przez klienta do wyszukiwarki może odwoływać się do parametrów produktów, które znajdują się w innych polach, niż nazwa, jak np. w opisach, tabelach cech, słownikach / parametrach, czy nawet nazwach kategorii, do których produkt jest przypisany. Teraz jednak po wpisaniu frazy „Telewizor LED duży ekran” pojawia się „Lampa na biurko LED”, „Duży czajnik bezprzewodowy” i „Aparat fotograficzny lustrzanka”, który w opisie ma „duży ekran”. Produktu o nazwie „Aptus ALS43TS303” nie znajdzie nigdy w życiu, a tylko ten ostatni produkt faktycznie mógłby klienta zainteresować. Z tego względu w oprogramowaniu sklepu AptusShop wyszukiwarka uwzględnia wiele różnych kryteriów, które są priorytetowane wg unikalnego algorytmu opracowanego na bazie dotychczasowych doświadczeń przy projektowaniu sklepów internetowych. Liczy się nie tylko lista słów składających się na frazę wpisana przez klienta do wyszukiwarki, ale również ich kolejność, miejsce (pole), w którym się znajdą, fakt, czy znajdą się wszystkie wpisane frazy, czy tylko niektóre z nich itd. Po uwzględnieniu tych wszystkich czynników wpisanie frazy „Telewizor LED duży ekran” może zwrócić również Duży czajnik, czy lampę LED, ale pojawią się one na odległych stronach wyników wyszukiwania, a przede wszystkim klient zobaczy faktycznie listę telewizorów. Rzecz jasna oprogramowanie, chociaż ma bardzo duże znaczenie, nie wystarczy – ze strony administratora sklepu konieczne jest też umiejętne przygotowanie bazy produktów, wraz z opisami, kategoryzacją itp.

Poprawki wyszukiwania

W opisywanych wcześniej przykładach przyjmowaliśmy optymistycznie, że klient poprawnie wpisał frazę do wyszukiwarki. Jakże często zdarza się jednak, że wpisywana fraza zawiera błędy, czy to zwyczajne literówki, czy też wynikające z niewiedzy klienta co do poprawnej pisowni (szczególnie często ma to miejsce przy nazwach preparatów leczniczych, z czym borykają się apteki internetowe, gdzie klienci wpisują np. „talbetki” zamiast „tabletki” itp.). W tym przypadku sklep internetowy AptusShop oferuje dwa mechanizmy:

  1. automatyczne poprawki – system automatycznie będzie wyszukiwał słowa podobne do wpisanych przez klienta, np. wpisanie do wyszukiwarki „bulka” będzie traktowane tak samo, jakby klient wpisał „bułka” itp.
  2. poprawki wyszukiwania w panelu administracyjnym – nie wszystkie błędy można poprawić automatycznie, dlatego w panelu administracyjnym sklepu AptusShop dostępna jest lista wszelkich wpisów do wyszukiwarki, które nie zwróciły żadnych wyników wyszukiwania. Jeżeli zatem klient w wyszukiwarce wpisze „Teleziwor”, w panelu administracyjnym zostanie to zapamiętane i administrator sklepu będzie miał możliwość dopisać do każdego takiego słowa inne, poprawne. Od tego momentu, gdy ktoś ponownie wpisze w wyszukiwarce sklepu „Teleziwor” system znajdzie odpowiednią poprawkę i wyświetli wyniki wyszukiwania tak jakby klient wpisał od razu poprawny wyraz.

c.d.n.