Czy wygląd sklepu internetowego ma jakieś większe znaczenie?

Czy wygląd sklepu internetowego ma jakieś większe znaczenie?

Otwierając swój biznes w Internecie, prędzej czy później stajemy przed pytaniem: jak ma w ogóle wyglądać nasz sklep internetowy? I czy ma to generalnie jakieś znaczenie? Wiemy już mniej więcej jakimi funkcjonalnościami i jakim asortymentem chcemy zachęcić klienta do zakupu, z pomocą jakich narzędzi marketingowych przyciągnąć go do naszej strony, oraz jakimi integracjami z zewnętrznymi systemami ułatwić administratorowi codzienną pracę z systemem. Lecz czy wygląd naszego serwisu również sprawi w tym wszystkim jakaś różnicę?

Często zlecając wykonanie sklepu internetowego i zastanawiając się nad jego projektem, przeglądamy w sieci już istniejące witryny, zazwyczaj z tej samej lub pokrewnej nam branży. Jest to rozsądne działanie, pozwalające nam na rozpoznanie charakteru wizualnego i klimatu w którym zazwyczaj wykonuje się takie serwisy. Sklep z ubraniami i zabawkami dla dzieci nie będzie przecież wykonany w tonacjach ciemnych i poważnych, które świetnie pasują na przykład w sklepie z instrumentami muzycznymi, czy w antykwariacie. W aptece internetowej, drogerii, czy też w sklepie optycznym z kolei jasne, naturalne barwy będą jak najbardziej na miejscu, natomiast u jubilera doskonale sprawdzi się połączenie światła i cienia, pod warunkiem że całość zostanie wykonana z subtelnym zmysłem elegancji i prestiżu.

Przeglądając realizacje sklepów internetowych przyjdzie nam z pewnością nie raz zauważyć te reguły.

Ale czy oprócz kolorystyki powinniśmy zaplanować jeszcze coś więcej w wyglądzie naszego sklepu? Poza samą atrakcyjnością wizualną dla odwiedzających, powinniśmy zadbać także i o to, aby jego projekt graficzny był możliwie jak najbardziej funkcjonalny i intuicyjny. Platformy sprzedażowe w Internecie przyzwyczaiły nas już od dłuższego czasu do pewnych standardów, które sprawiają iż przy wejściu do nowego serwisu, z którego do tej pory nie korzystaliśmy, będziemy się w nim czuć swobodnie i mieli możliwość wygodnego poruszania po nim. Bez konieczności poświęcenia najpierw dłuższej chwili na znalezienie ważnych funkcjonalności. I tak na przykład wyszukiwarki nie będziemy szukać raczej na dole, w stopce strony (choć technicznie nic nie stoi na przeszkodzie, aby tam właśnie ją umieścić). Tak samo przycisków logowania, rejestracji, czy informacji o koszyku, które zazwyczaj znajdują się na górze, będziemy szukać w nagłówku, i to tam właśnie będziemy spodziewali się je znaleźć.

Odpowiednie rozmieszczenie kluczowych elementów naszego sklepu internetowego odgrywa więc istotną rolę w codziennym jego użytkowaniu przez naszych klientów. W tym przypadku lepiej starajmy się nie udziwniać i nie silić na oryginalność.

Widzimy zatem, że nie tylko kolorystyka naszego nowego sklepu, ale jak również układ i stylistyka jego składowych elementów są czymś, o czym powinnyśmy pomyśleć przy projektowaniu jego wyglądu. Lecz czy to wystarczy, żeby wiedzieć jak stworzyć sklep internetowy?

W czasach, gdy urządzenia mobilne zyskują z roku na rok coraz większą popularność, nikt z nas raczej nie wyobraża już sobie codziennego życia bez smartfona, czy tabletu. Ich praktyczna rola w ułatwianiu nam pracy, niejednokrotnie pozwala zaoszczędzić nasz cenny czas. Otwierając sklep internetowy, praktycznie jako oczywistość przyjmujemy już to, że będzie on służył odwiedzającym równie często na ekranie laptopa, jak i telefonu. Aby korzystanie z naszego serwisu było równie przyjemne i sprawne w obu tych przypadkach, projekt graficzny naszego sklepu powinien zostać wykonany w tak zwanej technologii responsywnej, która umożliwi oprogramowaniu automatyczne wykrywanie rozdzielczości ekranu urządzenia, na którym strona została wyświetlona i dopasowanie wszystkich jej elementów w taki sposób, aby nawigowanie po niej było możliwie jak najbardziej wygodne, a przeglądanie zawartości czytelne. Projekt sklepu powinien zostać wykonany zatem w taki sposób, aby rozmieszczenie poszczególnych elementów na jego stronach przewidywało poprawność wyświetlania całości na różnej wielkości ekranach. Zbyt dużo niepotrzebnych informacji, czy grafik w nagłówku, lub elementów na karcie produktu na pewno nie ułatwi odwiedzającym w korzystaniu z naszego serwisu za pomocą smarftona. A co za tym idzie, nie zachęci do zakupów w nim klientów, którzy nie lubią być ograniczani w znajdywaniu interesujących ich dóbr.

Również sama prezentacja produktów na ich liście ma dość istotne znaczenie pod kątem dopasowania naszego serwisu do urządzeń mobilnych. Układ kaflowy, w którym kolejne rzędy z miniaturkami zdjęć naszego asortymentu będą ukrywane, lub dokładane w zależności od szerokości ekranu, spisze się znacznie lepiej od listy, w której nasz towar prezentowany będzie z opisem, ceną i przyciskami funkcyjnymi obok zdjęcia podglądowego.

Zastanawiając się nad projektem e-sklepu, warto zatem mieć to na zawsze na uwadze i traktować sugestie grafików jako cenne w takich sytuacjach porady.

Klienci, którzy będą korzystać z naszego sklepu z pomocą urządzeń mobilnych, docenią również nie tylko swobodę i intuicyjność w nawigowaniu po jego stronach, jak również szybkość ich ładowania. Szczególnie poza domem, czy pracą, gdy prędkość łącza internetowego będzie odgrywać istotną rolę. Zbyt duża ilość zbędnych elementów graficznych sprawi, że odwiedzający będzie musiał dłużej zaczekać na załadowanie serwisu, jak również wygeneruje mu się przy tym większy transfer danych. Nie przysłuży nam się to w pozyskaniu nowego klienta na dłużej.

Musimy również pamiętać, że platform e-commerce jest na rynku bardzo wiele, a każde z nich cechują się swoimi indywidualnymi funkcjonalnościami i ograniczeniami. Realizacja jakiegoś sklepu, który nam się spodobał mogła zostać wykonana na zupełnie innym oprogramowaniu, niż to na którym planujemy zbudować nasz nowy serwis. Nie oznacza to naturalnie, że nie możemy pokazać takiej strony jako przykład firmie, z którą zamierzamy podjąć współpracę. Miejmy jednak na uwadze iż wzorowanie się na realizacjach innych firm będzie mogło nieść za sobą pewne utrudnienia, czy nawet ograniczenia w tworzeniu naszej nowej witryny.

Najwygodniej i najprościej oczywiście zawsze podawać jako przykłady wdrożenia sklepów wykonanych na tym samym oprogramowaniu, które z różnych przyczyn nam najbardziej odpowiada. Niemniej jednak wcale nie musimy rezygnować z danego rozwiązania, w sytuacji gdy żadna z wykonanych realizacji na nim oparta, nie przypadła nam do gustu.

Czy zatem wygląd naszego sklepu ma jakieś większe znaczenie? Zdecydowanie tak. I nie tylko takie, aby wyróżnić się wśród konkurencji. Dobrze wyglądający dedykowany sklep internetowy będzie nie tylko przyciągał oko odwiedzających go klientów, ale sprawi również, że będą od razu wiedzieli, że znaleźli się w dobrym miejscu aby zrealizować swój cel. I będą w stanie bez większych problemów, niezależnie w jakich warunkach, go osiągnąć.