Sklep internetowy, czy strona?

Strona internetowa czy sklep internetowy?

Decydując się na promocję swojego, mniejszego czy też większego biznesu w Internecie, często stajemy przed pytaniem czy lepiej założyć sklep internetowy, czy stronę? Czy może potrzebujemy oba te serwisy?

Sytuacja jest o tyle prosta, jeśli jesteśmy zdecydowani, że chcemy najzwyczajniej sprzedawać wysyłkowo swoje produkty i nie zaprzątamy sobie głowy jakimś punktem stacjonarnym, do którego będą przychodzić klienci. Wtedy potrzebujemy sklepu internetowego, w którym odwiedzający mógłby odnaleźć interesujący go produkt (posiadany i oferowany przez nas), włożyć go do elektronicznego koszyka i zamówić jego dostarczenie już zdecydowanie mniej wirtualnym kurierem. Oczywiście, możemy w takim sklepie internetowym zaproponować klientowi również i odbiór osobisty, jednakże już jako po prostu udogodnienie finalizacji samej formy dostawy. Najważniejszym jest wciąż umożliwienie odwiedzającemu przespacerowanie się między cyfrowymi regałami naszego marketu, zapoznanie się z proponowanymi tam przez nas towarami i złożenie konkretnego, już jak najbardziej rzeczywistego zamówienia.

Sytuacja jest również o tyle prosta, jeśli potrzebujemy tak naprawdę tylko internetowej wizytówki naszej firmy. Adresu www, który przybliży potencjalnym klientom naszą działalność, lokalizację i pozwoli im się z nami skontaktować. Wtedy wszystkie kwestie wyboru, zakupu i negocjacji cenowych produktów, czy też usług przez nas świadczonych odbywają się już poza stroną internetową, bez udziału mechanizmów e-handlu stosowanych w bardziej rozbudowanych portalach internetowych. Wizytówka taka posłuży nam też w skutecznym wypromowaniu się w dzisiejszym świecie biznesu, w którym bez udziału Internetu wypromować się już nie da. W takim przypadku wystarczy nam strona internetowa.

A co jeśli jednak chcielibyśmy zaprezentować naszą ofertę w tak atrakcyjnej formie, jak w sklepie internetowym? W którym odwiedzający może wyszukiwać, sortować, filtrować produkty? Dodawać je do schowka, porównywać, zapoznawać się bliżej z ich opisami i zdjęciami? A jednocześnie nie chcielibyśmy zaprzątać sobie głowy płatnościami, przesyłkami, pakowaniem i realizacją zamówień? Czy też nawet podawaniem konkretnych cen za oferowany przez nas asortyment?

Wtedy doskonałym rozwiązaniem będzie stworzenie swoistej hybrydy. Strony internetowej, opartej na oprogramowaniu sklepu internetowego. Utworzenie katalogu produktów, lub usług, który połączy najlepsze cechy obu tych serwisów w jednej, wygodnej postaci. Katalogu, w którym będziemy mogli przedstawić potencjalnym klientom naszą propozycję w tak przejrzysty i praktyczny sposób, jak w sklepie internetowym. A jednocześnie pozwolić sobie na elastyczność i swobodę w jej dopasowaniu cenowym i formie realizacji.

Nie należy zapominać również o jeszcze jednym, wielkim plusie takiego rozwiązania. Mianowicie jak kiedyś w przyszłości postanowimy, że jednak chcemy umożliwić naszym klientom zakup towarów z naszej oferty bezpośrednio przez serwis www, wystarczy że programiści którzy wykonali dla nas taki katalog, przywrócą w nim funkcjonalności sklepu internetowego, takie jak koszyk zakupowy, prezentację cen, czy stany magazynowe. Katalog, który spełniał po części funkcję prostszej strony, stanie się ponownie pełnoprawnym e-sklepem.

Na pytanie co wybrać, stronę czy sklep, odpowiedzieć zatem musimy sobie sami. Warto jednak abyśmy na nasz biznes w Internecie spojrzeli nieco innym wzrokiem. Ścieżka do jego sukcesu zaczyna się na pewno tutaj i teraz, tuż pod samymi naszymi stopami. Ale niknąć powinna daleko za horyzontem. Gdzie sięgnąć możemy jedynie oczami wyobraźni.