E-mail marketing – spam, czy skuteczna forma komunikacji z klientem?

iStock_000015899912XSmallCoś niecoś usłyszałeś o email marketingu, ale nie do końca wiesz, jak się za niego zabrać? Nie jesteś też pewien, czy opcja wysyłania maili do klientów, jest faktycznie dobra? Opowiem Ci dziś trochę o e-mail marketingu, jako jednej z opcji promowania oferty Twojego sklepu, a także utrzymywania relacji z klientami Twojej firmy lub zainteresowanymi nią ludźmi. Brzmi kusząco? Tylko spokojnie, do email marketingu musisz się przygotować, ponieważ nie jest on tak prosty, jak być może w tej chwili Ci się wydaje… Już tłumaczę, dlaczego…

 

Słów kilka o newsletterze

Przedsiębiorcy często biją się z myślami, czy wysyłać maile do swoich klientów. Z jednej strony kusząca jest dla Ciebie wizja podsunięcia tuż przed nos klientowi linka do sklepu, ale z drugiej strony nie chcesz przecież, żeby klient pomyślał, że spamujesz jego skrzynkę reklamami!

No właśnie, Twoi klienci dostają na swoje adresy mailowe już prawdopodobnie wystarczającą ilość spamu, więc kolejne reklamy (typowe reklamy), które im podeślesz, niekoniecznie pomogą Ci zwiększyć sprzedaż.

Żeby więc klienci Twojego sklepu nie postrzegali Cię, jako „spamerów”, musisz wiedzieć, jakie wiadomości do nich wysyłać. Muszą być przede wszystkim dopasowanie do ich potrzeb, a nie wysyłane masowo do wszystkich zarejestrowanych w sklepie.

 

Dlaczego akurat email marketing?

W dobrym email marketingu chodzi o coś więcej, niż tylko o podrzucenie klientowi maila z call to action do sklepu. Współczesne newslettery muszą postarać się bardziej. Chodzi o zainteresowanie wzbudzone u poszczególnych użytkowników, o indywidualnego klienta firmy. On jest tu najważniejszy. A przynajmniej tak ma się właśnie czuć. Poza tym, email marketing może być uzupełnieniem Twoich innych działań, między innymi działań w ramach Social Media.social

Jeżeli organizujesz w swoim sklepie okresowe wyprzedaże, promocje na dane produkty, dobrze, żebyś w jakiś sposób poinformował o tym swoich klientów. Przez mailing możesz dotrzeć do osób, które są potencjalnie zainteresowane właśnie tymi produktami, które wyprzedajesz (poprzez grupowanie subskrybentów, którzy zapisując się do newslettera wybierają kategorie, które ich interesują).

Oczywiście część z Was prawdopodobnie myśli, że email marketing jest tylko zbędnym dodatkiem, który pochłania Wasz czas, a jako że inwestujecie już w inne formy promowania, zupełnie nie jest Wam potrzebny. Tymczasem konkurencję na rynku mamy dość sporą i trzeba działać tak, aby ludzie poznali nasz sklep, ale też tak, by wracali do nas po czasie, a to właśnie email marketing może wspierać nas w budowaniu lojalności wśród klientów.

 

Mobilny Internet rośnie w siłę, a mobilnie naprawdę często sprawdzamy pocztę

W mobilnym Internecie siła! A co Wasi klienci robią przy okazji mobilnego surfowania po sieci? Odbierają pocztę. No właśnie, jedną z najczęściej wykonywanych mobilnie w sieci czynności, jest sprawdzanie poczty. Skoro ludzie zaglądają często na pocztę w momencie, w którym mają chwile wolnego (np. jadąc autobusem, czy pociągiem), być może właśnie wtedy, nawet z nudów, przejrzą ofertę wysłaną im na maila (o ile będzie odpowiednio targetowana).mobile

W domu, czy w pracy, Twoi klienci zrobią już online prawdopodobnie znacznie konkretniejsze rzeczy, mogą zajrzeć na więcej stron, które szybciej im się załadują, wejdą na swoje ulubione serwisy informacyjne, zajrzą na YT, obejrzą serial online, itd. W autobusie mają trochę czasu, ale jeżeli nie mają sprzętu, który ma np. wystarczająco duży ekran, nie poczytają długiego artykułu, ani nie będą przeglądali filmików na YT. Być może przeczytają właśnie Twoją wiadomość. A to już pierwszy krok do sukcesu.

 

Jaki zakładasz sobie cel działania, czyli po co Ci to?

Na początku zastanów się, jakie masz oczekiwania wobec kampanii emailowej. Jasne, że cel ogólny to zwiększenie zysków firmy, ale dobrze by było, gdybyś określił sobie cele pośrednie, nieco bardziej szczegółowe, niż przysłowiowa „góra pieniędzy”. Możesz np. założyć sobie, że poprzez email marketing chcesz zwiększyć ilość zamówień z określonej grupy produktów, która obecnie nie do końca zadowalająco dla Ciebie się sprzedaje. W oparciu o założenia, przyjęte cele, będzie Ci łatwiej planować działania.

 

Jacy są Twoi klienci?

Jeżeli planowałeś już wcześniej działania marketingowe, planowałeś je dobrze, powinieneś wiedzieć, że musisz dopasować je do potencjalnych odbiorców. Niby „oczywista oczywistość”, a jednak okazuje się, że niekoniecznie dla wszystkich. Jeżeli jednak prowadzisz już jakiś czas swoją firmę, jestem przekonana o tym, że bardzo dobrze znasz swoich odbiorców i wiesz, jacy są.

Najpierw zatem określasz grupę docelową, aby w kolejnym etapie we wszystkich przekazach, jakie do nich skierujesz, odpowiadać na oczekiwania Twoich odbiorców. Zdarzyć się może też tak, że asortyment, jaki sprzedajesz będzie bardzo zróżnicowany. Wówczas warto dać osobom zapisującym się do Twojego newslettera możliwość wyboru kategorii, jakie są dla nich interesujące. Kategorie najlepiej, gdy powiązane będą z kategoriami produktów. Wówczas znacznie łatwiej będzie Ci tworzyć wiadomości nieco bardziej personalne.

 

Baza mailingowa – pozyskaj adresy

Zanim zaczniesz wysyłać wiadomości promocyjne, musisz mieć je do kogo wysyłać. Zbuduj bazę newslettera, pozyskaj adresy, zapraszając ludzi do wypełnienia formularza na stronie internetowej (w miarę możliwości formularz powinien być krótki). O zgodę na wysyłanie do klientów wiadomości newslettera możesz poprosić również w momencie składania zamówienia przez klienta. Pamiętaj jednak, żeby nie warunkować złożenia zamówienia, zaznaczeniem przez klienta zgody na otrzymywanie informacji handlowych. Takie praktyki mogą zniechęcić do zakupu, a to w żaden sposób nie odbije się pozytywnie na działalności.

Email marketing bazuje na koncepcji permission marketingu, czyli marketingu za przyzwoleniem, a także marketingu relacji. Nie na spamowaniu. O tym zdecydowanie nie wolno Ci zapominać.

 

Twoi klienci muszą wyrazić zgodę na otrzymywanie newslettera

Właściwie jest to po części związane z punktem poprzednim. Warto przypomnieć sobie bowiem o tym, że wszystkie działania w ramach email marketingu mogą być przeprowadzane wyłącznie za zgodą internautów. Nawet jeżeli ktoś udostępnia adres mailowy na forum, nie wolno Ci wykorzystać go do celów promocyjnych. Newsletter wysyłaj tylko do osób, które się na to zgodziły. W przeciwnym wypadku możesz narazić się na nieprzyjemności, ale także możesz zostać niezbyt pozytywnie odebrany przez potencjalnych kupujących.

Faktem jest, że Twój potencjalny subskrybujący musi potwierdzić, że wyraża zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą mailową. Formularz powinien być zatem czytelny, krótki, ale jednoznaczny. Nie próbuj wymusić na internaucie wpisania się do listy newslettera „sposobem”, ani nie zatrzymuj go na siłę wśród subskrybujących.

 

Czy to ciągle działa?

Email marketing jest przez niektórych „spychany” na dalszy plan. Tymczasem dobrze przygotowana kampania może przynieść spore korzyści Twojej firmie. Zwłaszcza, że email marketing nie jest odpowiedzialny za samo docieranie do klienta (za pierwszy z nim kontakt, pokazanie sklepu odbiorcom). Pomaga w utrzymywaniu relacji z klientem, który już miał z Tobą styczność. Skoro ten zapisał się do Twojej bazy mailingowej, najprawdopodobniej jest zainteresowany ofertą Twojej firmy i nie wyklucza, że w przyszłości z niej skorzysta.mail

Lojalni klienci są dziś „w cenie”, a mailing pomaga budować tę lojalność wśród klientów. Mailowe akcje marketingowe mają nie tyle sprzedawać, choć jest to oczywiście cel pośredni. Zazwyczaj jednak chodzi o budowanie i utrzymywanie relacji z odbiorcami, z klientami. To natomiast z czasem przekłada się właśnie na wyniki finansowe firmy.

 

Jak się za to zabrać?

Musisz pamiętać przede wszystkim o tym, że kampanie w ramach email marketingu są dość trudne do przygotowania. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta. Twoi klienci nie chcą spamu, typowych reklam, które wyglądają, jak masowo wysyłane komunikaty promocyjne. Niestety bardzo wiele akcji promocyjnych w ramach newslettera wygląda na spam, poprzez brak dopasowania ich do odbiorcy.

Kampanię taką możesz poprowadzić samodzielnie, szczególnie gdy nie możesz sobie pozwolić na zlecenie tego profesjonalistom. Będziesz jednak musiał poświęcić sporo czasu na przygotowanie jej oraz wykazać się pomysłowością. Będą Ci też potrzebne odpowiednie „narzędzia” informatyczne – moduły, dzięki którym zdecydowanie łatwiej będzie Ci prowadzić akcje mailowe i zarządzać całą bazą, która będzie się przecież z czasem rozrastała.

Sklepy internetowe (i nie tylko!) popełniają niestety wiele błędów w mailach wysyłanych do klientów (i nie mam tu na myśli błędów językowych, a przynajmniej nie tylko tych). W jednym z kolejnych wpisów poruszymy temat najczęściej popełnianych błędów w ramach email marketingu i pokażemy Wam kilka konkretnych przykładów…