Aktualizacje sklepu internetowego. Czy są konieczne? I kiedy je robić? – Cz. 1

Aktualizacja oprogramowania sklepu internetowego

Jednym z pytań, które pojawiają się w naszej głowie przy rozpoczynaniu sprzedaży w sieci jest to czy sklep internetowy, na który się zdecydujemy, będzie posiadał regularne aktualizacje. Nikt z nas nie chce przecież pracować na przestarzałym oprogramowaniu a dzisiejszy świat, szczególnie pod kątem technologicznym, pędzi nieubłaganie do przodu. Nie chcąc zostać z naszym biznesem w tyle, daleko za konkurencją, musimy zapewnić wygodę naszym klientom poprzez stosowanie rozwiązań e-commerce, odpowiadającym aktualnym potrzebom rynku.

Przyzwyczailiśmy się już, że na laptopie z przestarzałym systemem operacyjnym możemy nie skorzystać z najnowszej wersji programu do księgowości, który bardziej pomógłby nam w pracy. W starszej wersji przeglądarki internetowej, witryny stron i sklepów mogą się niepoprawnie wyświetlać. A telefon z nie najnowszym już oprogramowaniem nie przysłuży nam się w trasie jako nawigacja gps, która pozwoli nam cieszyć się aktualnymi mapami.

Tak samo jest właśnie ze sklepem internetowym. Uruchamiając naszą nową platformę do sprzedaży w sieci, chcielibyśmy przecież nie tylko umożliwić klientom zapoznanie się z jej szeroką ofertą i umożliwić im zakup aktualnego asortymentu, ale również zachęcić ich czymś więcej do regularnego korzystania z naszego serwisu. A narzędzi temu służących mamy naprawdę sporo.

Klient przystępując do płatności w sklepie z pewnością wolałby zostać przekierowany bezpośrednio na stronę swojego banku i dokonać płatności on-line. Nikt nie lubi przecież wypisywać wielu pól wymaganych do dokonania tradycyjnego przelewu, skoro można najzwyczajniej kliknąć jeden przycisk. Integracja z systemami operatorów szybkich płatności, dostępnych aktualnie na rynku, jest zatem już dzisiaj w zasadzie czymś naturalnym.

Często jednak klienci, zanim trafią do naszego sklepu, szukają interesujących ich produktów w popularnych porównywarkach cenowych, takich jak Ceneo, lub nawet w serwisach ogłoszeniowych, jak na przykład Allegro. Sklepu internetowego, szczególnie nowego, klient może jeszcze nie znać. Popularne serwisy internetowe, istniejące w sieci już od dłuższego czasu, takie jak właśnie przed chwilą wspomniane, już na pewno zdecydowana większość z nas kojarzy. Otwierając sklep internetowy, warto zatem zadbać aby był on właśnie zintegrowany z takimi platformami. Prezentacja w nich naszej oferty na pewno przyciągnie do nas nowych klientów w krótszym czasie i większą ich ilość.

W podjęciu decyzji o zakupie interesującego nas produktu w tym czy innym sklepie internetowym, pomocne bywają również opinie innych klientów o tym sklepie. W sytuacji gdy sprzedawcy na tyle intensywnie ze sobą konkurują, że różnice cenowe oferowanego asortymentu w wielu sklepach internetowych są bardzo niewielkie, często właśnie wybór nowego klienta trafia na serwis bardziej polecany przez innych. Integracja naszej nowo uruchamianej platformy do sprzedaży w Internecie z serwisami takimi jak Opineo, czy Zaufane Opinie Ceneo będzie niewątpliwie w takim przypadku bardzo użyteczna.

Jak więc widzimy przy otwieraniu naszego nowego sklepu internetowego i rozpoczynaniu sprzedaży w sieci warto zapewnić również naszym potencjalnym klientom odrobinę dodatkowej wygody. Na pewno to docenią. Uruchamiając nasz nowy sklep i integrując go z zewnętrznymi serwisami z pewnością ułatwimy im dotarcie do niego i uprzyjemnimy dokonanie w nim zakupów.

Musimy jednak pamiętać, że zewnętrzne serwisy internetowe, z którymi będziemy chcieli się zintegrować, co jakiś czas zmieniają swój interfejs programowania aplikacji. Pewnego dnia może okazać się, że w naszym sklepie klienci nie mogą dokonać szybkiego przelewu za transakcję, nie mogą znaleźć naszych produktów w porównywarkach cenowych, lub w serwisach ogłoszeniowych, a podzielenie się swoją opinią o dokonanych na naszej stronie zakupach jest po prostu niemożliwe.

W większości takich przypadków wystarczy z pomocą firmy, która wykonała oprogramowanie sklepu, dokonać modyfikacji samej integracji odpowiedzialnej za funkcjonalność, która przestała poprawnie działać po zmianie środowiska wymiany danych w serwisie zewnętrznym. Czasem zdarza się jednak tak, że nasz sklep został wykonany już na tyle dawno, że nie przewidywał pewnych funkcjonalności, które pojawiły się na rynku w międzyczasie. Jeśli na przykład prawie dekadę temu został wykonany dla nas sklep internetowy, w którym dzisiaj chcielibyśmy dołożyć w nim integrację z paczkomatami, może okazać się, że i owszem klienci będą mogli wybrać punkt odbioru swojego zamówienia, lecz nie z wygodnej i intuicyjnej mapki, lecz ze zwykłej listy.

Dopasowanie odpowiednio samego oprogramowania sklepu, jak i dorobienie od podstaw zupełnie nowej integracji może okazać się w takim przypadku dużo kosztowniejsze od standardowej ceny modułu dla nowego sklepu. A gdy do tego wszystkiego okaże się jeszcze, że może i jeden problem, sporym kosztem ale jednak rozwiążemy, to kilka podobnych będzie czekało wciąż na rozwiązanie.

Najlepszym i często tańszym wyjściem z tej sytuacji będzie wtedy zbiorcza aktualizacja całego naszego sklepu internetowego.

Ale czym ona dokładnie jest i jak wygląda jej przebieg? Oraz czy powinniśmy dokonywać aktualizacji naszego oprogramowania wyłącznie pod kątem wygody naszych klientów? I dlaczego w jednej firmie usłyszymy zapewnienia o regularnych, bezpłatnych aktualizacjach, a w innej że czegoś takiego jak aktualizacje nie ma wcale? Opowiemy sobie o tym w kolejnych artykułach naszego bloga.