Kto szuka, ten (niekoniecznie) znajdzie – cz. 2

Kto szuka, ten (niekoniecznie) znajdzie

Oprogramowanie sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania zapewne wyświetli długą listę produktów, które w mniejszym lub większym stopniu będą odpowiadały oczekiwaniom klienta korzystającego z wyszukiwarki. Dużo zależy od tego, jak precyzyjnie klient sformułował zapytanie.

Jeżeli w aptece internetowej wpisze nazwę konkretnego specyfiku, wyniki będą na pewno zadowalające (oczywiście jeśli oprogramowanie apteki zostało dobrze napisane), dużo częściej jednak będą to frazy dosyć ogólne, jak np. „krem do twarzy”. W takim przypadku oprócz kremów do twarzy, pojawią się w wynikach inne kremy, a także inne (niekoniecznie kremy) specyfiki do twarzy. Pojawią się też zapewne produkty, które w opisie zawierają np. zdanie „W żadnym wypadku nie stosować w trakcie kuracji tłustych kremów do twarzy”. W takim przypadku oprogramowanie sklepu może ułatwić klientowi drogę do wyszukania i zakupu odpowiedniego produktu dzięki zastosowaniu dynamicznego filtrowania produktów.

Dynamiczne filtry (słowniki)

W opisywanym powyżej przykładzie klient apteki internetowej wpisał w wyszukiwarce „Krem do twarzy” i dostał w wynikach długą listę produktów, z których większość mu nie odpowiada, nie tylko z powodu opisanych już przyczyn, ale również dlatego, że poszukiwany krem ma być kremem tłustym do twarzy wrażliwej, dla kobiety powyżej 50 roku życia. Klient kupuje kremy tylko trzech wybranych producentów, a dodatkowo nie chce przeznaczyć na zakup kremu więcej niż 100 zł. przy opakowaniu 100 ml lub więcej (mniejsze kremy za szybko się kończą). Praktycznie rzecz biorąc korzystanie z samej wyszukiwarki nigdy nie zawęziłoby produktów zgodnie z opisanymi oczekiwaniami, podczas gdy dynamiczne filtry wykonają te zadanie szybko i dokładnie.

Jak to działa?

W oprogramowaniu sklepu internetowego AptusShop jednym z elementów opisujących produkt w sklepie są „Słowniki”. Jest to zbiór różnych parametrów produktów wraz z listami występujących w sklepie wartości. Dla przykładu słownikami może być „Producent”, „Postać”, „Płeć”, „Wiek”, „Postać”, „Pojemność”, „Przekątna ekranu”, „Średnica” itp. itd. Mogą to być zarówno wartości tekstowe, jak i liczbowe, mogą to być wartości opisujące dokładnie parametry produktu (np. Słownik producent zawiera konkretne nazwy producentów), jak i wartości grupujące produkty w pewne zbiory (np. w słowniku Wiek można wpisać wartości: „dla dzieci”, „dla nastolatków”, 20+, 30+ itd.). Dla każdego produktu w panelu administracyjnym można przypisywać odpowiednie wartości tych słowników. W zależności od słownika może to być przypisanie jednej wartości (np. w słowniku Producent), wielu wartości jednocześnie (np. krem do twarzy może być dedykowany dla osób w różnym wieku), albo bez żadnego przypisania (np. w kremie do twarzy na pewno nie znajdzie zastosowania słownik „Przekątna ekranu”).

Na stronie klient będzie miał do dyspozycji te słowniki, które są (poprzez jedną lub więcej wartości) powiązane z produktami wyświetlanymi aktualnie na stronie, a dodatkowo dostępny jest filtr „Cena” umożliwiający w wygodny sposób ograniczenie listy produktów to wybranego przedziału cen.