Jak zaistniec w Internecie

seo

Już od jakiegoś czasu upowszechnia się powiedzenie, że jeśli firmy nie ma w internecie, to ona nie istnieje. Z czasem jednak zmieniało się i nadal zmienia rozumienie terminu „istnieć w internecie”.  Czy wystarczy stworzyć prostą wizytówkę i umieścić ja pod dowolną domeną, żeby można było mówić, że nasz firma jest widoczna w internecie?

Do stworzenia firmowej strony www i udostępnienia jej w internecie wystarczą trzy elementy: adres (nazwa domeny), serwer www oraz sama strona. Dzisiaj wiele firm oferuje w ramach usługi hostingowej nie tylko darmowe adresy lub promocyjne ceny dla domen, ale również całą gamę narzędzi umożliwiających samodzielne, praktycznie darmowe stworzenie swojej firmowej strony www. Jeśli mamy większe aspiracje i chcemy zadbać o wizerunek firmy, tudzież nie mamy czasu lub ochoty na to, by uczyć się obsługi narzędzi do samodzielnego tworzenia stron www, możemy skorzystać z usług profesjonalistów i w kilka tygodni nasza nowa strona będzie już widoczna pod wybranym adresem. Znajomi, którym podamy adres, będą mogli naszą stronę obejrzeć, ale przecież nie po to ją tworzyliśmy. Aby trafili na nią również nasi potencjalni klienci, trzeba rzecz jasna zadbać o jej pozycjonowanie w „wyszukiwarkach” internetowych.

Zaledwie kilka lat temu rozmowa na temat pozycjonowania zaczynała się od pytania, jakie wyszukiwarki klienta (właściciela strony) szczególnie interesują: czy to ma być Google, Yahoo, Onet, WP, inne? Dzisiaj w Polsce ten obszar jest praktycznie zmonopolizowany przez Google i określenie optymalizacja SEO jest praktycznie tożsame z dostosowaniem strony do wymagań tej konkretnej firmy i stosowanych przez nią narzędzi. De facto „zaistnieć w internecie” oznacza w związku z tym pytanie, czy adres naszej strony pojawi się w wynikach wyszukiwania w Google – najlepiej na pierwszej stronie tych wyników. W większości przypadków oznacza to konieczność skorzystania z usług profesjonalnej firmy, która zadba o wypozycjonowanie naszej strony, opcjonalnie możemy wykupić płatną reklamę, dzięki której dla wybranych słów kluczowych adres naszej strony będzie się pojawiał niezależnie od wyników wyszukiwania. W obu przypadkach są to jednak spore inwestycje.

W podstawowym zakresie możemy samodzielnie zadbać o zaistnienie w wyszukiwarce korzystając z podstawowych narzędzi oferowanych przez Google. Wystarczy zarejestrować się na ich stronie, aby uzyskać dostęp do całej sekcji narzędzi umożliwiających:

  • analizę ruchu na naszej stronie;
  • informacje o błędach znalezionych w kodzie naszej strony;
  • sugestie dotyczące zmian, jakie należy wprowadzić;
  • bieżące komunikaty o najważniejszych brakach w kodzie / budowie strony.


Oprócz powyższych narzędzi dostępny jest także adres, pod którym możemy swoja stronę ręcznie zgłosić do zaindeksowania w wyszukiwarce.

Oczywiście skorzystanie z tych narzędzi wymaga od nas pewnych nakładów czasu i gotowości do poszerzenia wiedzy z zakresu budowy stron www, co więcej, skorzystanie z tych narzędzi nie zastąpi usług świadczonych przez profesjonalne firmy zajmujące się pozycjonowaniem.  Jednak w sytuacji, gdy będziemy chcieli, zwłaszcza na początku działalności, ograniczyć koszty promocji, jest to metoda na zaistnienie w internecie przy minimalnych nakładach finansowych.