Wygoda kupowania przez Internet, czyli cechy sklepów użytecznych część 1

Baby typing on a laptop keyboardZdarza się Wam pewnie czasem trafiać na sklepy internetowe, które są mało intuicyjne, a poruszanie się po nich sprawia spore trudności – trudno znaleźć wyszukiwarkę, odnalezienie konkretnego produktu sprawia problem, nie wspominając już o realizacji zamówienia. Niektóre strony, sklepy internetowe nie są użyteczne.

 

Czym w ogóle użyteczność jest? Już tłumaczę…

Użyteczność (usability) lub inaczej funkcjonalność w odniesieniu do serwisów internetowych, jest związana z intuicyjnością w poruszaniu się po nich i łatwością korzystania z nich przez użytkowników. Sklep użyteczny to zatem jednocześnie sklep skuteczny. Im łatwiej Twoim klientom odnaleźć produkt na sklepie oraz im łatwiej dokonać zakupu przez witrynę, tym skuteczniej będziesz sprzedawał w sieci. Ludzie w Internecie chcą kupować wygodnie i szybko (oraz oczywiście tanio) i to właśnie musisz im zapewnić.

 

Najważniejsze elementy użyteczności

W użyteczności chodzi ogólnie o to, żeby klient, który jest na sklepie nawet pierwszy raz, poruszał się po nim bez większych problemów. Twoi klienci, którzy korzystają na co dzień z zasobów wirtualnej rzeczywistości, są przyzwyczajeni do pewnych rozwiązań i tych rozwiązań oczekują (związanych z nazewnictwem możliwości, z układem modułów na sklepie, z wyglądem, itd.). Aby można było mówić o użyteczności serwisu, musi być on wykonany zgodnie z zasadami użyteczności. I właśnie o nich krótko dziś Wam opowiem.

 

Pomagaj użytkownikom odnajdywać miejsca w sklepie, które już odwiedzali

266-compusTwój klient przegląda produkty na sklepie zgodnie z kategoriami. Zaczyna od kategorii głównej, by następnie przejść do podkategorii itd. Ścieżka do poszukiwanego produktu może być tak naprawdę bardzo długa. I w dowolnym momencie, klient powinien mieć możliwość powrotu nie tylko na stronę główną sklepu, a również na dowolny etap swojej „drogi”. Możliwe jest to dzięki elementom pozwalającym ustalić lokalizację na stronie.

Lokalizację ustalić Twojemu klientowi pomogą między innymi nagłówki, odpowiednia kategoryzacja oraz na każdej podstronie „ścieżka”, jaką przebył Twój klient od strony głównej do strony, na której się znalazł. Są to tzw. breadcrumbs, czyli okruszki chleba. Na stronie głównej, zazwyczaj gdzieś w okolicy menu (pod menu) ta ścieżka znaleźć się powinna.

Każdy z wymienionych w „ścieżce” kroków jest jednocześnie linkiem (hiperłączem) do określonej podstrony. Dzięki temu możliwe jest dotarcie do jednego z wcześniej odwiedzonych miejsc w dowolnym momencie.

 

Bądź komunikatywny i zrozumiały dla odbiorców

Używaj prostego języka, który będzie zrozumiały dla wszystkich Twoich klientów. Staraj się nie stosować branżowych wyrażeń, chyba że są konieczne dla opisu produktów, czy Twoimi odbiorcami jest bardzo ścisła grupa ludzi – specjaliści z branży, którzy są jedynymi możliwymi odbiorcami Twoich produktów i rozumieją język branżowy, jakim się posługujesz.978-speak

Oprócz przekazów słownych – komunikatów, nagłówków, itd., komunikujesz się z odbiorcami również za pomocą grafiki. Design serwisu, cała jego szata graficzna powinna być spójna na całości serwisu, ale także powinna być spójna z tematyką sklepu, z asortymentem sprzedawanym przez sklep. Pamiętaj, że wygląd nie może „zagłuszyć” tego, co sprzedajesz. Ma być tłem dla asortymentu.

Warto podkreślić, że współczesne trendy designu to prostota. Oczywiście każdy projekt powinien być indywidualny, powinien podkreślać charakter firmy. W przypadku sklepów internetowych, design powinien być spójny z produktami, ze zdjęciami produktów, ze wszystkimi treściami, jakie są na stronie. Jednocześnie jednak na serwisach internetowych ma być przejrzyście, nie może znaleźć się na nich natłok informacji. Wszystko ma prezentować się czytelnie i być łatwe do odnalezienia.

 

Daj klientom kontrolę nad tym, co robią

Twoi klienci muszą mieć kontrolę nad tym, co robią na sklepie. Mam głównie na myśli wykonywane na witrynie operacje, związane z cofaniem się do wcześniejszego kroku w procesie składania zamówienia (bez konieczności używania opcji „wstecz” z przeglądarki), czy przerwanie wykonywania jakiejś czynności lub rezygnacja z kontynuowania jej. Ważne, żeby użytkownik miał przykładowo możliwość powrotu do poprzedniego kroku „operacji”, jaką wykonywał.

Nie utrudniaj ludziom wykonywania różnych czynności przez Twoją stronę internetową. To, że utrudnisz użytkownikowi rezygnację z wypełniania formularza zamówienia, nie przyczyni się do tego, że klient w końcu zdecyduje się złożyć u Ciebie zamówienie. Wręcz przeciwnie – po prostu zamknie stronę, jako że będzie to dla niego najłatwiejszy sposób na wyjście z przygotowanego dla niego „labiryntu”.

 

Wyróżnij najważniejsze elementy serwisu

Aby Twoi klienci mieli możliwość jak najszybszego dotarcia do najczęściej odwiedzanych części serwisu – ważniejszych podstron, itd., musisz najważniejsze odnośniki do stron umieścić na stronie głównej. Menu jest podstawą nawigacji na stronie, dzięki której użytkownicy znacznie łatwiej odnajdą wszystkie poszukiwane podstrony, elementy.

Menu oraz odnośniki do wszystkich ważniejszych części serwisu pozwolą na skrócenie przebywania klienta na Twoim sklepie. Nieodłącznymi elementami sklepów użytecznych są wyszukiwarka na stronie oraz kategorie produktów. Tego po prostu nie może zabraknąć na witrynie.

 

Pomagaj swoim klientom

Twój klient wpisuje w wyszukiwarkę produkt, który próbuje znaleźć. Popełnia literówkę, więc brakuje wyników wyszukiwania odpowiednich dla zapytania. System daje do zrozumienia, że produktu nie ma. Większość klientów w takiej chwili opuściłaby sklep i poszukała u konkurencji. Dlatego właśnie wyszukiwarka powinna znajdować hasła zbliżone do wpisanego lub po wpisaniu wyrazu z błędem poprawiać literówki użytkowników, proponując im wyrażenia, które prawdopodobnie mieli na myśli. Dzięki temu może uda Ci się zatrzymać przy sobie sporą grupę klientów. W końcu zwiększy się prawdopodobieństwo, że znajdą to, czego szukają.234-road-crossing

Podobnie jest w przypadku błędów popełnianych przez użytkowników przy okazji wypełniania formularza przy składaniu zamówienia. Ale o tym już w kolejnym wpisie, oczekujcie go na blogu w przyszłym tygodniu.