Promocja to podstawa

20 percent discount 3d text

Prawdopodobnie bardzo trudno byłoby znaleźć sklep internetowy, w którym nie ma żadnych promocji. Część klientów przegląda w sklepach wyłącznie produkty znajdujące się w promocji lub wyprzedaży. Jeżeli jednak oprogramowanie sklepu nie posiada narzędzi wspierających zarządzanie promocjami, szybko staną się nieatrakcyjne, lub wymagać będą stworzenia dodatkowego etatu w zespole prowadzącym sklep.

Zwykle już na stronie głównej sklepu internetowego rzucają się w oczy produkty, jakie sklep oferuje po promocyjnych cenach. W wielu przypadkach jednak klient trafia do sklepu z pominięciem strony głównej. Co więcej, samo nazwanie pewnej grupy produktów w swojej ofercie Promocją, czy Wyprzedażą nie wystarczy, żeby przyciągnąć uwagę klienta. I w końcu oferta promocyjna powinna być dynamiczna. Jeżeli klient przez kilka miesięcy trafiał będzie w promocji na wciąż te same produkty, zacznie szukać okazji u naszej konkurencji. Z tego względu zestaw narzędzi umożliwiających sprawne zarządzanie promocjami w sklepie wydaje się czymś absolutnie niezbędnym.

Nazwa

W najprostszym rozwiązaniu pod stałą nazwą Promocja można prezentować pewna listę produktów i prostsze rozwiązania sklepów internetowych ograniczają się do takiej właśnie możliwości. Dobrze dobrana nazwa promocji może jednak znacząco podnieść jej efektywność, a dodatkowym atutem będzie zróżnicowanie kilku akcji promocyjnych w sklepie. Obok Promocji można stworzyć oferty specjalne dla Wiosennej wyprzedaży, Świątecznych atrakcji, Wakacyjnych obniżek cen itp. itd. Oczywiście nazwa zwykle wiąże się z określonym asortymentem, dlatego obok narzędzia umożliwiającego zmianę nazwy konieczne będzie również narzędzie ułatwiające zbiorcze dodawanie produktów do promocji z wykorzystaniem rozbudowanej wyszukiwarki.

Terminy

Promocja bardzo często tworzona jest na pewien czas. Dotyczy to przede wszystkim promocji okazyjnych, związanych np. ze zbliżającymi się świętami, okresem wakacyjnym, czy wybraną porą roku. Zapewne można zapanować nad tym samodzielnie, ręcznie włączając lub wyłączając pewne akcje promocyjne, ale czy po to kupujemy oprogramowanie, żeby wszystko robić ręcznie? Dobre narzędzie powinno co najmniej pozwolić na podanie dat początku i końca promocji. Wtedy możemy przez jakiś czas sukcesywnie dodawać produkty do akcji promocyjnej, a system automatycznie włączy promocją w pożądanym dniu i co równie ważne automatycznie ja też wyłączy, gdy nadejdzie pora. Wiosenna promocja we wrześniu może sprawiać wrażenie, że sklep jakiś czas temu przestał działać.

Bardziej rozbudowane narzędzia pozwolą na tworzenie harmonogramu promocji z dużo większą precyzją. Jak było już wspominane ważnym elementem każdej promocji jest różnicowanie oferowanego w promocji asortymentu. W tym celu bardzo pomocne będzie narzędzie umożliwiające definiowanie nie tylko dat początku i końca promocji, ale również możliwość definiowania dat uczestniczenia w promocji konkretnych produktów. W ten sposób promocja może trwać przez cały kwartał, ale w każdym miesiącu jej trwania część produktów będzie z promocji wyłączana, a inna część dodawana. Jeżeli panel administracyjny sklepu pozwoli na stworzenie harmonogramu z góry, niewątpliwie ułatwi to prace administratora.

Ceny

Z założenia produkty w promocji są tańsze od tych z oferty standardowej (a przynajmniej powinny być). Jeżeli nasza promocja obejmować będzie kilka produktów, łatwo będzie wyliczyć odpowiednie ceny promocyjne i ręcznie zaktualizować je poprzez panel administracyjny sklepu internetowego. Gdy jednak sprzedaż specjalna ma dotyczyć setek czy tysięcy produktów, ręczne przeliczanie cen może być wręcz niemożliwe do przeprowadzenia w sensownym przedziale czasu. Znów niezbędne okazują się narzędzia programistyczne, wspierające cały proces. Po pierwsze możliwość wyliczania cen promocyjnych dla całych grup produktów (najlepiej, gdy do dyspozycji będziemy mieli samodzielnie definiowane zestawy filtrów). Po drugie jednak dobrze byłoby, żeby ceny promocyjne powiązane były z datami, w jakich promocja ma obowiązywać, tak, aby można przygotować cennik promocyjny przed rozpoczęciem promocji. W takim przypadku musimy mieć możliwość zapisania w produkcie zarówno ceny standardowej, jak i promocyjnej, a oprogramowanie sklepu automatycznie powinno przełączyć cenę produktu w momencie rozpoczęcia i zakończenia promocji.

Raporty

Czy tworzenie tych wszystkich promocji było opłacalne? Jak wpłynęło na naszą sprzedaż ogółem? Jak bardzo zmniejszył się zysk, w związku z obniżeniem marży? Ile produktów w związku z promocją sprzedaliśmy bez zysku? Która promocja najbardziej wpłynęła na liczbę / wartość zamówień? Jaki asortyment w trakcie promocji sprzedawał się najlepiej? Najlepsze sklepy internetowe oferują zestaw gotowych statystyk, umożliwiających analizę sprzedaży pod różnym kątem i z różnym poziomem szczegółowości. W przypadku akcji promocyjnych mogą być jednak potrzebne bardzo precyzyjne i co więcej specyficzne zestawienia danych. Dobrze byłoby zatem, aby stosowane narzędzie umożliwiło dodawanie nowych, dedykowanych raportów, lub przynajmniej eksport danych do pliku, dzięki czemu moglibyśmy poddać je dalszej obróbce np. w arkuszu kalkulacyjnym.