Na święta Bożego Narodzenia kupujemy więcej przez Internet

Na święta Bożego Narodzenia kupujemy więcej przez Internet

Ostatnie lata zapisały się w historii ludzkości jako czas dynamicznych zmian, rozwoju nowoczesnych technologii oraz wzrostu znaczenia wiedzy. Współczesny człowiek żyje w świecie, który jest stechnicyzowany, zaplanowany i wyznaczony.

Jest on częścią społeczeństwa ponowoczesnego, tworzonego przez konsumentów bogactwa i różnorodności zasypywanych przez sklepowe półki, ale jak się okazuje, nie tylko. Obecnie nowe trendy w sferze transakcji zakupu wyznacza Internet.

Współczesne przedsiębiorstwa, by móc utrzymać się na konkurencyjnym i wymagającym rynku muszą poszerzać swoją działalność, co dotyczy obecności w sieci. Tworzą więc rynek e-commerce. Służy on do zwierania transakcji handlowych drogą elektroniczną, czyli za pośrednictwem Internetu. Tego typu działania mogą zostać zrealizowane np. dzięki sieci www (World Wide Web). Pod pojęciem e-commerce kryje się wszystko, zaczynając od nazwy domeny, poprzez sprzedaż plików z muzyką lub książkami, do fizycznej sprzedaży produktów takich, jak DVD oraz ubrania. Zamówiony produkt trafia prosto pod drzwi klienta. Jest to niewątpliwie atut tego typu transakcji.

O popularności sklepów internetowych świadczą statystyki. Niekwestionowanie zakupy on-line powoli zaczynają wypierać tradycyjne formy handlu. Jaki jest tego powód? Przede wszystkim wygoda oraz oszczędność. Każdego dnia miliony osób przeglądają strony internetowe w poszukiwaniu „produktu dla siebie”. Warto zastanowić się, czy w tzw. „gorącym okresie w handlu”, którym  jest czas przedświąteczny, również zwiększa się sprzedaż on-line. Należy zacząć od tego, że każdy z nas jest bardzo zapracowany, ludzie nie mają obecnie czasu dla rodzin, nie mogą go przeznaczyć na przyjemności i rozrywkę, a co dopiero na zakupy. Dobrą alternatywą stają się tutaj niewątpliwie popularne centra handlowe i hipermarkety, jednak szukając świątecznych prezentów dla bliskich, wolimy unikać takich miejsc. Mało urozmaicone produkty, często wygórowane ceny, np. zabawek, no i kolejki, tłok. Wszystko to odpycha potencjalnego konsumenta, który przygotowuje się do Świąt Bożego Narodzenia.

W obliczu takiej sytuacji, ten sam konsument zasiada wieczorem przed komputerem i dokonuje zakupu nawet w późnych godzinach wieczornych. Nie ma ku temu żadnych przeszkód. Można sobie wyobrazić, że w ten sam sposób czyni połowa, jeśli nie więcej społeczeństwa w Polsce. Każdy pragnie zdążyć z zakupami świątecznymi, mieć prezenty dla bliskich na czas. Korzystając ze sklepów internetowych, konsumenci dokonują wyborów w sposób racjonalny dla siebie. Racjonalność działania polskich użytkowników przejawia się w dążeniu do zakupów tanich oraz dobrych jakościowo. Te dwa motywy: „dobra cena” oraz „wysoka jakość” kupowanych produktów niezmiennie rywalizują ze sobą. Najbardziej zadowolonym nabywcą jest ten, który będzie miał poczucie, że nabył produkt wysokiej jakości w przystępnej cenie.

Wzrastająca popularność zakupów w sieci, przejawiająca się głównie w okresie świąt Bożego Narodzenia, wynika z wielu pozytywnych stron takich zakupów, skłaniających użytkowników do ich dokonania. Bez wątpienia największym atutem jest czas, którego najzwyczajniej Polakom brakuje, a także zróżnicowana oferta produktowa. W Internecie szuka się prezentów, którymi pragniemy obdarować najbliższych w Wigilię. Biorąc pod uwagę fakt, że jesteśmy społeczeństwem ponowoczesnym, a przy tym konsumpcyjnym, zakupy w sieci dają nam nie tyle, co oszczędność pieniędzy oraz czasu, ale i satysfakcję. Z kolei okazja, jaką są święta, nierzadko staje się po prostu pretekstem do tego, by zapoznać się z bogatą ofertą produktową znanych marek. Z racji zbliżających się świąt, warto już teraz włączyć komputer i zacząć szukać wyjątkowych upominków, które znajdą się później pod choinką.

Jakub Lewandowski

Stevedesign