Kto i jak używa smartfona?

Group of friends using smartphones in the campus

Ostatnio bardzo dużo mówi się o urządzeniach mobilnych i możliwościach, które dzięki nim zyskuje użytkownik. Być może w niedługim czasie smartfon zastąpi tradycyjny telefon komórkowy.

 

Możliwość personalizacji mobilnych urządzeń pełni jedną z istotniejszych ról w oswajaniu nas z nowymi technologiami. Pokazuje to wyraźnie tendencja do tego, by umożliwić użytkownikowi personalizację urządzenia czy raczej dostosowanie jego wyglądu i funkcjonalności do bieżących potrzeb. Może on wybrać obudowę w ulubionym kolorze i dobrać aplikacje w taki sposób, by jak najlepiej odpowiadały jego potrzebom.

Młodzieżowy gadżet?

W gronie konsumentów posiadających smartfony prym wiodą osoby nasto- i dwudziestoletnie (wg najnowszego badania TNS “Marketing mobilny w Polsce 2013/2014” jest ich 74%). Wśród użytkowników są nie tylko młodzi ludzie. Aktywnym pokoleniem korzystającym z urządzeń mobilnych są również czterdziestolatkowie. Posiadanie smartfona deklaruje 52% osób należących do tej grupy. Osoby po 50 roku życia rzadziej korzystają z urządzeń mobilnych (9%).

Warto zatem przyjrzeć się bardziej szczegółowo statystykom dotyczącym używania smartfonów przez osoby w wieku 16 – 25, które udostępnił niedawno blog InClick.pl.

Użytkownicy smartfonów wykorzystują je głównie do:

  • komunikacji ze znajomymi – 19%

  • przeglądania internetu – 18%

  • do grania – 16%

  • oglądania filmów i seriali – 5%

  • lektury e-booków – 5%

  • robienia zakupów przez internet – 2%

Ponadto ponad 50% spośród tych użytkowników korzysta ze smartfona nie więcej niż godzinę dziennie, natomiast co czwarty od 30 do 60 minut. Z tego wynika, że urządzenia mobilne nie sprawdzają się raczej przy długotrwałym korzystaniu. Wśród młodych użytkowników przeważa wykorzystanie smartfona w celach rozrywkowych. Marketingowcy coraz częściej używają aplikacji mobilnych do promocji marki. Gry i filmy sa coraz częściej wykorzystywane do tego, by zaangażować przede wszystkim młodego klienta. Zniżki, które firmy mogą oferować mobilnym konsumentom również odziałują na ich przyzwyczajenia zakupowe.

Wszyscy chcą smartfona

Jak już wspomnieliśmy nowe technologie spowodowały, że użytkownicy coraz częściej przekonują się do przeróżnych nowinek, które ułatwiają im życie, w tym także do korzystania z aplikacji. Konsumenci łatwo przyzwyczajają się do tego typu ułatwień. Aplikacje wykorzystywane przez firmy umożliwiają wygodne i szybkie zakupy, dokonywanie rezerwacji w kinie, hotelu czy gabinecie lekarskim. Być może za jakiś czas wiele osób po prostu uzależni się od tego typu udogodnień, zwłaszcza, że producenci oprogramowania robią wszystko, by tworzyć funkcje, które umożliwiają nam funkcjonowanie pośród codziennych obowiązków.

Nowe aplikacje – nowe możliwości

Producenci oprogramowania dwoją się i troją, by uczynić korzystanie ze smartfonów jak najbardziej funkcjonalnym i atrakcyjnym. Zabiegani użytkownicy doceniają przede wszystkim te cechy mobilnych urządzeń, które pozwalają im zaoszczędzić jak najwięcej czasu na załatwienie najważniejszych spraw, np. szybkie zakupy lub opłacenie rachunków.

Firmy muszą być coraz bardziej elastyczne, by wykorzystać pojawiające się techniczne nowinki w branży IT do marketingu. Przyzwyczajenie klienta do używania sprzętu, który może ułatwić mu codzienne życie czy załatwianie spraw to istotna sprawa dla producentów sprzętu i oprogramowania, a także usługodawców. Wiele przedsiębiorstw angażuje coraz większy budżet na potrzeby potencjalnych odbiorców, którzy z powodzeniem wykorzystują mobilne urządzenia w coraz szerszej sferze swojej działalności. Wygląda na to, że skutecznie. Z badań firmy Symantec 2012 State of Mobility Survey wynika, że w 2012 roku 84% polskich firm rozważało wdrożenie różnego typu mobilnych aplikacji, a 47% właśnie je wdraża lub ma to już za sobą.