Dostępność stron sklepów internetowych

Dostępność stron sklepów internetowych

Wydaje się, że właściciele sklepów internetowych nie zawsze liczą się z potrzebami niepełnosprawnych użytkowników. Przez to już na starcie rezygnują z potencjalnych klientów, którzy zmagają się z cyfrowym wykluczeniem.

Dzięki temu, że w mediach coraz częściej zwraca się uwagę na osoby niepełnosprawne i ich potrzeby, świadomość społeczna rośnie. Stron w Sieci jest mnóstwo, jednak tych, które stosują standardy ułatwające dostępność – zbyt mało. Im częściej będziemy zwracać na to uwagę, tym lepiej dla konsumentów i branży e-commerce.

Dostępność (z ang. accessibility) to dość ogólne pojęcie, za którym kryje się wiele działań mających na celu zniesienie ograniczeń, które powodują, że osoby niepełnosprawne nie mają pełnego dostępu do Internetu. Kluczowym punktem wyjścia powinna być zmiana patrzenia na potrzeby osób niepełnosprawnych przez osoby i instytucje, które zajmują się tworzeniem stron internetowych. Wydaje się, że nie tyle ograniczenia technologiczne powodują, że osoby niepełnosprawne są pomijane, ale przede wszystkim niezauważanie problemów, z którymi na codzień muszą się zmagać.

Co utrudnia korzystanie z e-sklepów?

Stosowanie wszelkiego rodzaju zabezpieczeń stron przed robotami, (np. captcha) może stanowić barierę dla niepełnosprawnych. Program deskrypcyjny nie odczyta treści z obrazka, którą trzeba wpisać w odpowiedni formularz. Podobnie sprawa wygląda z zamieszczaniem skanów dokumentów PDF. Ważne jest również to, w jaki sposób przedstawiamy dane. Z myślą o niewidomych należy umieszczać je w tabelach, które pozwalają na to, by program prawidłowo zinterpretował treść (dotyczy to np. stron banków lub instytucji naukowych).

Trzeba zaznaczyć, że realizowanie zasady dostępności liczy się również dla wyszukiwarek. Stosując lepsze opisy w kodzie strony, równocześnie dokonujemy jej optymalizacji.

Sklep dostępny, czyli jaki?

Istnieje szereg standardów, które muszą spełniać witryny internetowe, by mogły zostać uznane za dostępne (standard WCAG). Dostępność – w praktyce kojarzona zwykle z wyglądem strony to nie tylko grafika, ale także – a może nawet przede wszystkim jej funkcjonalność. Osoby niewidome wykorzystują do obsługi komputera specjalne syntezatory mowy, które odczytują zawartość tekstową plików czy funkcji, które mają do wyboru. Nie jest dla nich najważniejsze to, jak wizualnie prezentuje się strona.

Osoba zlecająca wykonanie strony, powinna zaznaczyć wykonawcy, by tworząc kod, zwrócił uwagę na odpowiedni opis wszystkich jej części (nagłówków, formularzy, linków, itd.). W tym przypadku korzystanie z oprogramowania, które jest szablonowe, może mijać się z celem, ponieważ nie będziemy mieli wpływu na to jak strona będzie odbierana przez osoby niepełnosprawne. Musimy zrobić wszystko, by programy ułatwiające poruszanie się osoby niewidomej po serwisie (np. syntezatory mowy) mogły bez problemu zinterpretować zawartość strony.

Niepełnosprawność a Internet

Osoby niepełnosprawne stanowią ponad 12 % naszego społeczeństwa (z Narodowego Spisu Powszechnego przeprowadzonego w 2011 r. wynika, że liczba osób niepełnosprawnych wynosiła 4,7 mln), często głównym medium, za pomocą którego kontaktują się ze światem jest Internet. Dla wielu z nich internetowa sieć to teoretycznie świetny pośrednik do załatwiania spraw (dotyczy to zwłaszcza urzędów, ale również sklepów – e-zakupy). Nie zawsze jednak tak jest. Oto kilka wskazówek, o czym pamiętać, by uczynić nasz sklep bardziej dostępnym.

  • stosuj na swojej stronie ikony zmieniające rozmiar czcionki i kontrast, aby osoby niedowidzące mogły w prosty sposób dostosować wygląd strony do własnych potrzeb;

  • jeśli na swojej witrynie udostępniasz pliki dźwiękowe, zadbaj o to, by osoby niesłyszące mogły zapoznać się z zapisem tekstowym;

  • nie stosuj kolorów, które niektórym osobom z dysfunkcjami wzroku (np. daltonizmem) mogą utrudnić odczytanie treści strony i nie stosuj jako jedynego wyróżnienia zmiany koloru czcionki;

  • zadbaj o to, aby dostosować serwis do potrzeb osób cierpiących na dysfunkcje poznawcze (np. zespół Downa) – stosuj proste teksty, zrezygnuj z natarczywych animacji, ruchomych ikon i reklam.

Dzięki zastosowaniu odpowiednich standardów możemy zwiększyć liczbę użytkowników, którzy zdecydują się wejść na stronę naszego sklepu.